Les

Module 2 – Markt & Concurrentie

Les Progress:

Les 1 - Markt & Concurrentie

In deze les gaan we de markt en de concurrentie onder de loep nemen. 

Een markt bestaat namelijk uit verschillende “sub-markten”, die je ook weer kan onderverdelen in nog kleinere stukjes.

Dit worden ook wel “niches” genoemd.

Voorbeeld:

Niches Afbeelding

Je gaat jouw markt onderzoeken omdat je uiteindelijk een niche voor jouw bedrijf gaat kiezen, of beter nog ... creëren!

Dit doe je zodat je veel minder last hebt van concurrentie op dat niveau.

Heel veel ondernemers willen algemeen zijn zodat ze …

“meer mensen aanspreken”

Maar algemeen zijn heeft juist een tegenovergestelde werking!

Stel bijvoorbeeld dat je last hebt van je hoofd/hersenen ..

Zou je dan eerder naar een gespecialiseerde “neuroloog” gaan of naar een algemene “dokter” ..

...

Dat dacht ik dus ook 🙂

Als er ergens een specialist voor is ..

zal die 9 van de 10 keer automatisch de voorkeur krijgen bij die specifieke gevallen.

Waarschijnlijk kan je veel meer dan datgene waar je uiteindelijk bekend om staat ..

Maar het kiezen voor een specifiek stukje is marketing-technisch gezien gewoon veel slimmer om te doen 🙂

ALS … je een aantrekkelijke niche kiest in ieder geval!

Laten we daarmee aan de slag gaan.

De manier waarop je een niche creëert is eigenlijk door een “unieke” combinatie van:

  1. Doelgroep keuze
  2. Transformatie/Resultaat
  3. Manier waarop je het resultaat bereikt

Wat jouw doelgroep is en de transformatie die je levert is, gaan we behandelen in Fase #2.

Het doel van deze les is eigenlijk het voorbereidende werk daarop.

Want we gaan de markt analyseren, zodat we daarna makkelijker jouw unieke combinatie van de hierboven genoemde 3 factoren kunnen vinden.

Het mooie is dat jij (als het goed is) al werkzaam bent in de markt en waarschijnlijk al over alle informatie die je nodig hebt beschikt ..

of dat je die in ieder geval zo weet te vinden.

Het gaat erom hoe je het in kaart brengt.

Pak er eens pen en papier bij of maak een digitaal document aan ..

En probeer jouw markt eens op deze manier te verdelen:

markt-submarkt-niche-image

Waarschijnlijk is het soms niet altijd duidelijk of iets een submarkt of een niche is ..

Maar wees niet te streng voor jezelf en probeer het zo te structureren dat jij een beter gevoel krijgt waar je uiteindelijk je eigen “stukje” zou kunnen creëren.

Als je merkt dat je nog niet genoeg informatie hebt, zoek dan eens online.

Welke verbanden zie je?

Hoe noemen concurrenten zich (de … expert)? Waar lijkt hun focus op te liggen?

Het gaat erom dat jij een idee krijgt waar je tussen past in de markt.

WAARSCHUWING:

Als je nu denkt: mijn markt is “nieuw” en er is nog niemand anders. Of als je erachter komt dat er geen “soortgelijke niches” of “soortgelijke aanbieders” zijn …

Dan is dat een grote “red flag” en zal je heel voorzichtig moeten zijn. 

Want er is vaak een reden voor!

Het betekent in de meeste gevallen dat er geen geld te verdienen is. Want zijn er geen kopers, dan is er ook geen markt. 

Be Careful 😉

Actiepunten:

  • check
    Verdeel de markt onder in sub- en nichemarkten
  • check
    Analyseer waar jouw (mogelijke) "niche" in de markt past

Les 2 - Jouw "oneerlijke voordeel"

Wat is jouw “oneerlijke voordeel”?

Ik zal je uitleggen wat ik daarmee bedoel ..

Iedereen heeft iets waar hij/zij erg goed in is ..

Iets wat je bijna moeiteloos kan doen, terwijl dat voor anderen niet zo is.

Als je een positionering kiest waarbij je optimaal gebruik maakt van jouw “oneerlijke voordeel”, dan zal je zien dat je:

1 ) jezelf sneller en makkelijker positioneert als expert (en je daarom bekend zal staan)

2 ) het grootste deel van de tijd iets kan doen wat je makkelijk afgaat

3 ) veel gemakkelijker je omzetdoelen kan behalen

4 ) ontspannen kan ondernemen

Ik zal je een voorbeeld geven.

Voorbeeld gebruiken van je "oneerlijke voordeel":

Earl is een website-bouwer, hij heeft de kennis en de ervaring om zo’n beetje elke website te kunnen maken. Maar hij heeft moeite met het onderscheiden van zichzelf ..

Hij is er inmiddels ook achter dat hij als “website-bouwer” te algemeen is ..

Want er zijn heel veel internetbureau’s en websitebouwers actief die allemaal nagenoeg hetzelfde aanbieden.

Hij wil dus zijn “niche” kiezen door te onderzoeken wat zijn “oneerlijke voordeel” is.

(slim zeg, die Earl)

Wat hem heel gemakkelijk af gaat is:

  1. een website maken met een hoge conversie (% klanten die eruit komen)
  2. het maken en bedenken van goede landingspagina’s
  3. het meedenken over campagnes van de klant
  4. het neerzetten van technisch hoogstaande pagina’s met een krappe deadline

Nu Earl dit in kaart heeft ..

Komt hij erachter wat zijn Niche is!


Hij positioneert zichzelf nu als “landingspagina expert”, waarbij hij gericht meedenkt met klanten om landingspagina’s neer te zetten die meer winst opleveren.

De klanten die hij nu krijgt, bedient hij bijna met zijn ogen dicht ..

Want dit is waar hij goed in is!


EN …

Hij kan er nu een stuk meer voor vragen ..

omdat hij DE expert is op dit gebied.

En omdat hij een heel concreet resultaat levert, wat van grote waarde is voor de afnemer.

Bedrijven die landingspagina’s willen ..

met een hoge conversie waar ze verder geen extra technici meer voor nodig hebben ..

Komen naar Earl.


Een “oneerlijk voordeel” kan ..

1 ) Een “skill” zijn die je hebt ..

2 ) Bepaalde kennis zijn die je hebt, of een combinatie van kennis die uniek is ..

3 ) Een unieke situatie of positie zijn die je hebt.

(denk bijvoorbeeld aan het kennen van precies de juiste mensen om een uniek product of unieke dienst te kunnen creëren. Of het kennen van bepaalde investeerders die bereid zijn om in jouw bedrijf te investeren.)


Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat het iets is waar je plezier in hebt 🙂


Zet de “oneerlijke voordelen” die jij hebt eens op een rijtje!

En noteer welke het meest interessant zijn voor jouw positionering.

Dan zie ik je daarna in de volgende Module ..

waarin we het gaan hebben over je doelgroep.

Baim! Module 2 van Fase 1 afgerond!

Je gaat lekker 🙂

Actiepunten:

  • check
    Schrijf jouw "oneerlijke voordelen" op
  • check
    Bepaal welke de meest interessante zijn